آموزش نصب کانکس

با توجه به اینکه امروزه کانکس یکی از محصولات پراستفاده و پراستقبال در مصارف گوناگون است، انواع متعددی از آن‌ها تولید می‌شود که به مشتریان امکان می‌دهد با توجه به نیازی که دارند، گزینه مناسب خود را انتخاب کنند. اما مهم‌ترین مرحله خرید که عموما با چالش نیز همراه می‌شود، نحوه نصب کانکس است که عموما توسط شرکت‌های سازنده انجام می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم تا روش نصب کانکس و شرایط مناسب آن را بررسی کرده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

اصول اولیه و شرایط نصب کانکس

استقرار کانکس روی یک سطح صاف و تراز اولین و اصلی‌ترین نکته در زمان نصب است. به یاد داشته باشید که شرایط نصب کانکس باید به گونه‌ای باشد که شاسی سازه به خوبی روی سطح قرار گرفته و بار آن به طور مستقیم به پایین منتقل شود.

با رعایت کامل این شرایط، تا 70٪ واژگونی یا سقوط سازه جلوگیری خواهد شد؛ با اینحال، متاسفانه در بیشتر مواقع این اصول به درستی رعایت نشده و کانکس دچار سقوط می‌شود.

اصول اولیه و شرایط نصب کانکس

آیا کانکس‌ها نیاز به اجرای فونداسیون و زیرسازی دارند؟

با توجه به این‌که انواع کانکس در شرایط مختلفی مانند مواجه با باد، طوفان، سیل و زمین لرزه قرار می‌گیرند، پس لازم است در جای خود محکم شوند تا در مقابل همه این اتفاق‌ها مقاوم باشند. در نتیجه اگر کانکس در زمینی قرار بگیرد که زیرسازی مناسبی ندارد، ممکن است به دلیل وزن زیاد، به مرور زمان زمین زیر آن دچار نشست شده و برای ساکنان و خود کانکس خطر آفرین باشد.

«پیشنهاد می‌کنیم قبل از نصب، آموزش نصب کانکس را یاد بگیرید تا بتوانید تمامی زیرسازی‌های لازم را انجام داده و از رخ دادن این اتفاقات جلوگیری کنید.»

فونداسیون و زیرسازی کانکس‌ها

  • آموزش نصب کانکس روی خرپا

گاهی اوقات در پروژه‌های عمرانی و ساختمان سازی و بلند مرتبه سازی، لازم است گود برداری‌های زیادی انجام شود. در این مواقع، به دلیل کمبود فضای کافی برای تجهیز کارگاه، از شهرداری مجوز ایجاد خرپاهایی را در پیاده رو گرفته و کانکس اداری و یا هر سازه دیگری را روی آن‌ها نصب می‌کنند.

در این مواقع، نوع و نحوه اتصال خرپاها با توجه به وزن کانکس را محاسبه کرده و آن را به صورت اصولی اجرا می‌کنند. علاوه بر این، برای جوش یا پیچ کردن شاسی کانکس به سطح بالای خرپاها، صفحه‌هایی را قرار می‌دهند که برای کانکس‌های کوچکی که 6 متر طول دارند، در فواصل 2 متری و برای کانکس‌های بزرگ‌تر، در هر 3 متر دو صفحه را به صورت موازی قرار می‌دهند تا بتوان آن‌ها را به خرپا متصل کرد.

با توجه به این‌که چنین سازه‌هایی اغلب ارتفاع زیادی دارند، لازم است به نصب و اتصال صحیح آن‌ها بسیار اهمیت داده و مراحل آموزش نصب کانکس روی خرپا را خوب یاد بگیرید تا از رخ دادن حوادث ناگوار ناشی از سقوط سازه جلوگیری کنید.

  • نحوه نصب کانکس در سطوح غیر مسطح

گاهی، افراد مجبور می‌شوند کانکس را در مناطق کوهستانی قرار دهند. اما به دلیل شیبی که در دامنه وجود دارد، امکان گذاشتن کانکس روی سطح وجود ندارد. به همین دلیل از یک کرسی چینی که با استفاده از ملات ماسه سیمان و سنگ یا بلوک ساخته شده، استفاده می‌کنند. با انجام این کار می‌توانند سطح صاف و همواری را برای استقرار سازه، ایجاد کنند.

در این مواقع، در هنگام استفاده از کرسی چینی، حداقل از چهار صفحه ستون که در عمق کرسی چینی به وسیله میلگرد متصل شده، استفاده می‌شود تا پس از قرار گرفتن کانکس روی کرسی، بتوانند آن را از هر چهار طرف اصلی مهار کنند. لازم به ذکر است که انجام این کار، کانکس را در برابر باد و طوفان‌های شدید نیز مقاوم خواهد کرد.

«پس اگر سطح شیبداری شیب بیش از 15 درجه داشته باشد، قبل از ایجاد سطح تراز، سازه را به حال خود رها نکنید؛ چون امکان واژگونی آن وجود دارد.»

 

عوامل موثر در پایداری فونداسیون و زیرسازی کانکس

به طور کلی پایداری فونداسیون کانکس تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. نیروهای خارجی

بدون شک، وضعیت جوی و حوادث طبیعی مانند زلزله، باد، طوفان و سیل به زیرسازی و فونداسیون کانکس شما فشار آورده و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس هنگام طراحی فونداسیون و ساختار آن، باید اصول زیرسازی کانکس را به درستی رعایت کنید.

2. مصالح ساختمانی

معمولا برای ساخت انواع کانکس از مصالح نوین ساختمانی مانند ساندویچ پانل‌ها و مصالح مقاوم دیگر استفاده می‌کنند. پس در ساخت انواع زیرساز کانکس‌ها هم باید از مصالح ساختمانی مقاوم و با کیفیت، مخصوصا میلگرد و بتن استفاده شود.

3. نوع خاک

در زمان نصب کانکس، آن را باید روی سطحی قرار دهید که خاک بستر آن قدرت باربری بالایی داشته باشد. اما اگر در آزمایشات اولیه و مهندسی شده خاک محل استقرار کانکس ضعیف باشد، به فونداسیون و زیرسازی قوی‌تری احتیاج خواهد بود.

4. زیرسازی کانکس در ارتفاع

نحوه نصب کانکس در ارتفاع به این صورت است که ابتدا باید صفحه ستون‌‌هایی درون زمین تعبیه شده و سپس ستون یا پایه‌‌های فونداسیون روی آن‌ها قرار گیرد. فقط برای این‌که صفحه ستون‌‌ها به درستی متصل شوند، باید اندازه‌‌ گیری‌ها را به صورت دقیق انجام دهید تا محل قرارگیری کانکس با اندازه محصولات متناسب باشد.

برای نصب کردن صفحه ستون درون زمین، ابتدا قسمت مورد نظر را خوب حفر کرده و آرماتورها را درون آن‌ قرار می‌دهند. سپس بتن‌ ریزی صفحه را به آرماتورها جوش داده و بعد از آن، ستون‌‌ها را با استفاده از پیچ یا جوش به آن متصل می‌کنند.

البته اغلب از صفحه ستون‌‌های آماده و کفی که از یک صفحه آهنی به همراه تعدادی آرماتور یا میلگرد تشکیل شده، استفاده می‌کنند. اشاره به این نکته هم لازم است که اگر ارتفاع ستون بیشتر از 2.5 متر باشد، حتما از بادبند استفاده می‌کنند تا فونداسیون بتواند وزن کانکس را تحمل کند.

زیرسازی کانکس در ارتفاع

زیرسازی و فونداسیون کانکس‌‌های خاص

اغلب کانکس‌‌هایی که در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، طراحی منحصر به فردی دارند. همین موضوع، روند نصب و انجام مراحل مربوط به زیرسازی و فونداسیون آن‌ها را با سایر کانکس‌ها متفاوت خواهد کرد. یکی از این کانکس‌های خاص، کانکس دوقلوست که برای نصب آن باید یک فرد متخصص و مورد تایید شرکت فروشنده این محصول، در محل حاضر شده و سپس مراحل مربوطه طی شود.

به یاد داشته باشید که این نوع از سازه‌ها باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فاصله خالی بین آن‌ها باید با مواد مخصوصی آب بندی شود. از کانکس‌‌های دوقلو که اغلب برای مکان‌‌هایی با متراژ بالا مانند دفاتر اداری بزرگ یا ویلا‌ها استفاده‌ می‌‌کنند، فونداسیون‌‌های پهناوری داشته و روند تراز کردن این سازه‌ها ممکن است کمی سخت‌تر از ساید کانکس‌ها باشد.

از دیگر کانکس‌های خاص، کانکس‌ نگهبانی است که به عنوان کوچک‌ترین نوع کانکس شناخته‌ شده  و وزن پایینی دارند. پس احتمال تکان خوردن یا واژگونی آن‌ها در اثر طوفان‌‌های شدید بسیار زیاد است. به همین علت احداث فونداسیون و محکم کردن شاسی به این قسمت در کانکس‌‌های نگهبانی اهمیت زیادی داشته و بهتر است اتصالات آن را در چند نقطه از شاسی و فونداسیون انجام دهید تا اثر بهتری داشته باشند.

نصب کانکس ویلایی

آیا نصب کانکس نیاز به مجوز دارد؟

با توجه به این‌که کانکس‌ها، بیشتر یک وسیله محسوب می‌شوند نه یک محل برای زندگی یا کار، پس برای نصب آن‌ها به گرفتن مجوز نیازی نیست. اما اگر کانکس را در محل‌های عمومی و مکان‌های تجاری احداث کنید، گرفتن مجوز نصب کانکس لازم خواهد بود.

سوالات متداول

1. برای جابجایی کانکس به دریافت مجوز احتیاج است؟

معمولا برای جابجایی سازه‌های پیش ساخته به هماهنگی و دریافت مجوز نیازی نیست. اما اگر سایز کانکس بزرگ باشد، مشمول اخذ مجوز خواهد شد.

2. مراحل دریافت مجوز کانکس چگونه است؟

برای دریافت مجوز کانکس باید به نهادهایی همچون شهرداری، پلیس راهنمایی رانندگی یا دیگر نهادهای مربوطه مراجعه کنید‌.

امتیاز بدهید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *