کانتینر روباز

شاید تا به حال چندین بار از نزدیک یا در تلویزیون کانتینرهایی را مشاهده کرده‌اید که روباز بوده و با سایر کانتینرها تفاوت‌هایی داشته‌اند. کانتینر روباز نوع خاصی از کانتینر‌ها است که بخش بالایی آن به صورت کامل از روی سازه جدا می‌شود. این گروه از کانتینرها تحت عنوان کانتینر روباز یا کانتینر اپن تاپ نیز شناخته می‌شوند و با توجه به طراحی خاصی که دارند، از آن‌‌ها برای نگهداری یا انتقال بارهای سنگین و حجیم استفاده می‌شود. این نوع از کانتینرها انواع مختلفی دارند و استفاده از آن‌ها با مزایای زیادی همراه است که در ادامه بیشتر به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

کانتینر اپن تاپ چیست؟

کانتینر اپن تاپ یا رو باز، نوع خاصی از انوع کانتینر محسوب می‌شود که قسمت بالایی آن امکان جدا شدن یا کنار رفتن دارد. از این کانتینر‌ها معمولا زمانی استفاده می‌شود که محموله مورد نظر، وزن یا حجم زیادی داشته باشد. در این کانتینرها به جای این‌که محموله‌ها را از درب جلویی وارد کانتینر کنند، سقف کانتینر را جدا کرده و محموله مورد نظر را به وسیله جرثقیل به فضای داخل کانتینر منتقل می‌کنند. پس از آن، دوباره درب بالایی را بسته و پلمپ می‌کنند.

به طور کلی در دو زمینه از این نوع کانتینرها استفاده می‌شود. کاربرد اول آن‌ها هنگام حمل زمینی کالا‌ها است. علاوه بر این، کاربرد دیگر این کانتینرها به عنوان انبار در توقفگاه و سوله است و در زمینه حمل و نقل دریایی هم از آن‌ها استفاده می‌شود.

کانتینر اپن تاپ

انواع کانتینر اپن تاپ یا روباز

کانتینرهای روباز با توجه به نحوه تولید، به دو روش زیر، ساخته و به بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

کانتینر اپن تاپ دست ساز

در کانتینرهای اپن تاپ دست‌ ساز سقف یک کانتینر را با دستگاه برش دستی حذف می‌کنند. در این نوع از کانتینرها نمی‌توان دوباره از سقف کانتینر استفاده کرد و برای پوشاندن سقف آن، از پوشش‌های پلاستیکی یا برزنتی استفاده می‌کنند. باید اشاره کنیم که این نوع از کانتینرها برای حمل و نگهداری کالا، از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. از کانتینرهای اپن تاپ دست‌ ساز، اغلب برای نگهداری کالا در اسکله‌ها و بنادر و همینطور بارگیری بار در کشتی‌ها استفاده می‌کنند.

کانتینر روباز دست ساز

کانتینر اپن تاپ فابریک

همانطور که از نامشان پیداست، کانتینر اپن تاپ فابریک به وسیله کارخانه تولید شده و درب بالای کانتینر توسط کارخانه برش داده می‌شود. سپس اتصالاتی را برای جداسازی مجدد درب در نظر می‌گیرند تا در هر موقعیتی که لازم بود، کانتینر در قسمت فوقانی دارای درب بوده و امکان جداسازی درب وجود داشته باشد.

سازندگان کانتینرهای اپن تاپ به صورت فابریک، همه استانداردهای مورد نیاز گمرگ‌ها را رعایت می‌کنند. به همین دلیل با استفاده از آن‌ها می‌توان حمل و نگهداری بار را به صورت کاملا اصولی انجام داد. در واقع شما با استفاده از این کانتینرها می‌توانید انواع محصولات را به نقاط مختلف جهان، ارسال کنید یا برای یک بازه زمانی طولانی، محصول خود را در اسکله‌ها و بنادر مختلف نگهدارید.

در واقع شما برای انتقال انواع بارهای غیر معمول خود می‌توانید از این کانتینرها استفاده کنید. برای انجام این کار کافیست بارهای سنگین و حجیم خود را به راحتی و بدون نیاز به باز شدن بخش جلویی کانتینر، توسط جرثقیل به داخل کانتینر منتقل کنید. پس از انتقال بار، برای حمل کالا، قسمت بالایی را بسته و پلمپ کنید تا از وارد شدن هر گونه آسیبی به بار جلوگیری شود.

کانتینر روباز فابریک

ارتفاع و ابعاد کانتینر اپن تاپ

به طور کلی کانتینرهای روباز را در دو ظرفیت 6 و 12 متری ساخته می‌سازند و معمولا ارتفاع آن‌ها برابر با 2.311 و یا 2.350 متر متغیر است. خوب است اشاره کنیم که کانتینرهای اپن تاپ تولید شده توسط کارخانه اندازه استانداردی دارند. اما کانتینرهای اپن تاپ تولید شده به صورت دستی و برش خورده با دستگاه، اغلب اندازه‌ متفاوتی دارند و به ابعاد و مدل کانتینر انتخاب شده بستگی دارد.

مزایای استفاده از این سازه

گاهی اوقات در حمل و نقل دریایی یا زمینی، امکان استفاده از کانتینرهای معمولی وجود ندارد. در این موارد، کانتینرهای اپن تاپ، به خاطر داشتن مزایای متنوع نسبت به کانتینرهای معمولی، انتخاب بهتری برای جابجایی یا نگهداری محموله‌های خاص محسوب می‌شوند. از مزایای این کانتینر‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در کانتینر اپن تاپ، امکان پلمپ ایمن سقف وجود دارد.
  • این کانتینرها امکان نگهداری یا جابجایی کالاهای دارای شرایط خاص مانند قطعات صنعتی و دارای اشکال هندسی نامنظم که عبور آن‌ها از درب جلویی کانتینر بسیار سخت است، را به وجود می‌آورند.
  • در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت زیادی دارند.
  • احتمال وارد شدن خساراتی مانند خط و خش به کالاها و محموله‌ها را تا حد امکان کاهش می‌دهند.
  • استفاده از این کانتینرها هزینه‌های مربوط به بسته بندی، جابجایی و بارگیری محموله‌ها را کاهش می‌دهد.
  • به کار بردن این کانتینرها مدت زمان بارگیری محموله‌ها را کمتر می‌کند.
  • ایمنی کالاها و محموله‌های در بارگیری تضمین شده و سالم به مقصد می‌رسند.
  • این محصولات بسیار مقاوم بوده و برای ساخت آن‌ها از متریال‌های با کیفیتی استفاده می‌شود.

مزایای کانتینر روباز

قیمت کانتینر روباز چگونه محاسبه می‌شود؟

حتما می‌دانید که امروزه بازارها با نوسانات زیادی همراه هستند و با توجه به تغییر قیمت‌ها، نمی توان برای یک محصول قیمت مشخصی را تعیین کرد. به همین علت، می‌توان گفت که قیمت انواع کانکس های ویلایی و کانتینر روباز نیز با توجه به نوع آن‌ها، کاربرد، اندازه و جنس آن‌ها متغیر خواهد بود. برای مثال کانتینرهای معمولی نسبت به کانتینرهای اپن تاپ قیمت بالاتری دارند. زیرا در کارخانه این کانتینرها برش داده شده و سقف آن‌ها را به عنوان درب برای آن ها در نظر می‌گیرند. اما این درحالیست که کانتینرهای روباز دست ساز چنین قابلیتی ندارند و امکان استفاده مجدد از سقف آن‌ها وجود ندارد.

سوالات متداول

1- از کانتینر اپن تاپ برای حمل و نگهداری چه کالاهایی استفاده می‌شود؟

به طور کلی از کانتینر‌های اپن تاپ برای حمل و نگهداری کالاهایی که وزن زیادی دارند یا به دلیل حجیم بودن، انتقال آن‌ها به داخل کانتینر‌های عادی امکان پذیر نیست، استفاده می‌شود.

2- انواع کانتینر اپن تاپ چیست؟

امروزه کانتینرهای اپن تاپ را در دو نوع فابریک و دست ساز تولید می‌کنند که نمونه‌های فابریک، ایمنی بیشتری داشته و آن‌ها را مطابق با قوانین گمرک تولید می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل به بررسی ویژگی‌ها و مزایای کانتینر روباز پرداختیم و انواع آن را به شما معرفی کردیم‌. خوشبختانه امروزه شرکت‌های مختلفی در کشور ما به تولید این کانتینرها اقدام کرده‌اند که بهترین آن‌ها شرکت ایران کانکس است که با سابقه درخشان خود، بهترین سازه‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. پس شما هم برای خرید انواع سازه‌ها از جمله کانتینر اپن تاپ می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کرده و متناسب با نیاز خود، سازه دلخواه را سفارش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *