فرق کانکس و کانتینر

فرق کانکس و کانتینر یکی از پرتکرارترین سوالات و چالش‌های افرادی است که از این ابزارها استفاده می‌کنند. کانکس و کانتینر از ابزارهای بسیار مورد استقبالی هستند که عموما با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. درست است که کاربردهای این دو وسیله با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد اما باز هم بسیاری آن‌ها را شبیه به یکدیگر می‌دانند. اگر قصد خرید کانکس را دارید، در ابتدایی‌ترین مرحله باید فرق آن را با کانتینر بدانید تا بتوانید خرید خوبی داشته باشید؛ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در مورد این ابزارها توضیح داده و ابهامات موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

کانکس چیست؟

کانکس یک سازه از پیش ساخته شده است که برای اهداف و کاربری‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود. ابعاد و امکانات این محصول وابسته به این است که این سازه از پیش ساخته را برای چه کاری نیاز داشته باشید؛ برای مثال اگر قرار است که کانکس نقش خانه‌ای سیار برای نگهبانی را داشته باشد، باید بتواند تمامی امکانات مورد نیاز برای زندگی را در خود جای دهد.

برای مثال در این کانکس، سیستم روشنایی آن باید مناسب باشد و در برخی از دیواره‌های آن از پنجره استفاده شود. همچنین باید حداقل امکانات مورد نیاز برای زندگی مانند سرویس بهداشتی و حمام را در درون خود داشته باشد؛ کانکس سالن اجتماعات، کانکس فروشگاهی، اداری و کارگاهی نمونه‌هایی دیگر از این وسیله هستند.

کانتینر چیست؟

کانتینر هم به جعبه‌های بزرگ مکعب شکل آهنی گفته می‌شود که معمولاً برای حمل‌ونقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طورکلی، این جعبه‌های آهنی توسط شرکت‌های بزرگ خارجی و تحت شرایطی خاص تولید می‌شوند؛ مهم‌ترین دلیل این اتفاق نیز این است که محفظه کانتینر‌ها باید از نظر آب‌بندی ایزوله باشد تا بتوان از آن برای حمل کالا‌ها و محصولات مختلف از کشوری به کشور دیگر استفاده کرد. پس از مقایسه همین تعریف‌های ساده هم می‌توان به فرق بین کانتینر و کانکس پی برد.

ویژگی مثبتی که خرید کانتینر‌ ها را به انتخاب معقولی برای بسیاری کسب‌وکارها تبدیل می‌کند، مقاومت بسیار بالا و ایزوله بودن آن‌ها در برابر نفوذ آب است. این ویژگی باعث می‌شود تا اجناس درون کانتینر در اثر برخورد آن‌ها با یکدیگر، حین بارگیری و تخلیه بار از کشتی، آسیب نبینند. شاید جالب باشد که بدانید اغلب کانتینر‌های با کیفیت موجود در این صنعت، توسط روسیه، آمریکا، ژاپن و چین تولید می‌شوند.

کانتینر چیست

ویژگی کانتینر‌ها و اشکال مختلف آن

شاید با مطالعه تعاریف ارائه شده، به تفاوت و فرق بین کانکس و کانتینر پی برده باشید؛ اما کانتینر‌ها یک سری ویژگی دارند که آن‌ها را به انتخاب خاص‌تری تبدیل می‌کند؛ برای مثال هر کانتینر، یک سند به نام برگه سبز دارد که در هنگام تولید صادر شده و تعیین‌کننده عمر مفید کانتینر است. در نتیجه، پس از گذشتن یک بازه زمانی مشخص، شرکت‌های کشتیرانی دیگر اجازه استفاده از آن‌ها برای حمل بار را ندارند. مهم‌ترین دلیل آن نیز این است که کیفیت سال‌های ابتدایی تولید را نداشته و آب به درون آن‌ها نفوذ کند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که کانتینر‌ها همیشه به شکل مکعب بزرگ نبوده و در اشکال دیگر هم تولید می‌شود؛ برای مثال، برخی کانتینر‌های مخزنی وجود دارند که به شکل استوانه افقی بوده و برای حمل گاز و مایعات از آن‌ها استفاده می‌شود. در مواردی کم کاربرد نیز از کانتینر‌های سبک آلومینیومی در حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌شود.

فرق کانکس و کانتینر چیست؟

با توه به توضیحات ارائه شده و با در نظر گرفتن ویژگی‌های کانتینر و کانکس، می‌توان تفاوت بین این دو محصول را مشخص کرد. موارد زیر از برجسته‌ترین فرق کانتینر و کانکس هستند:

  • کانتینر برای حمل محصول و کالاست؛ اما هدف از تولید کانکس، ایجاد فضایی برای زندگی انسان در داخل آن است.
  • کانتینر با توجه به نوع کاربری خود، فاقد درب و پنجره است؛ اما کانکس‌ها محلی برای زندگی انسان بوده و دارای یک درب و تعدادی پنجره هستند.
  • کانکس‌ها را وابسته به نوع کاربری و امکانات درخواستی در ابعاد مختلفی تولید می‌کنند؛ ولی کانتینر‌ها سایز ثابتی داشته و در ابعاد ۲۰ فوت و ۴۰ فوت تولید می‌شوند.
  • جنس بدنه کانتینر از یک لایه ورق فولادی با ضخامت دو میلیمتری است؛ ولی در ساخت بدنه کانکس، از انواع متریال برای بخش خارجی و دیوار پوش‌های داخلی استفاده می‌شود.
  • کانتینر برای حمل بار طراحی شده و ظاهر آن مناسب فضای شهری نیست؛ اما اغلب کانکس‌ها دارای ظاهری آراسته توام با نورپردازی‌های متفاوت هستند تا متناسب با فضای درون شهری باشند.
  • تفاوت دیگر کانتینر و کانکس مربوط به امکانات آن‌هاست؛ کانتینر هیچ گونه سیستم برق کشی و تهویه هوا ندارد، اما کانکس علاوه بر این دو مورد، دارای سرویس بهداشتی، اتاق استراحت و آشپزخانه هم هست.

تفاوت کانکس با کانتینر

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا با هم در مورد فرق بین کانکس و کانتینر آشنا شویم؛ دریافتیم که کانکس‌ها برای استفاده انسانی مانند دفتر کاری یا اسکان پرسنل کاربرد دارند. اما جنس کانتینر‌ها از فولاد ضخیم بوده و برای حمل‌ونقل در صنعت کشتیرانی استفاده می‌شوند. البته گاهی اوقات هستند افرادی که با اعمال یک سری برش در کانتینر، کاربری آن را تغییر دهند؛ همین موضوع هم باعث شده تا این دو واژه در برخی موارد به جای یکدیگر استفاده شوند.

سؤالات متداول

چه بلایی بر سر کانتینر‌های تاریخ گذشته می‌آید؟

شرکت‌های کشتیرانی این کانتینر‌ها را به صورت مزایده به فروش می‌گذارند. به همین خاطر رفته رفته کانتینر‌ها وارد فضای شهری می‌شوند. چون بدنه این محفظه‌های آهنی از جنس ورق فولادی سنگین بوده و بهترین گزینه برای استفاده به عنوان انبار است. یا حتی می‌توان از آن‌ها به عنوان انبار مصالح ساختمانی پروژه‌ها و یا تعویض روغنی ماشین آلات سنگین هم استفاده کرد.

آیا کانتینر‌ها در ابعاد دیگری غیر از ۲۰ فوت و ۴۰ فوت هم ساخته می‌شوند؟

بله. گاهی اوقات کانتینر‌هایی در ابعاد ۱۰ فوت و ۵۰ فوت تولید می‌شود. اما کاربرد آن‌ها محدود بوده و به اندازه سایز‌های اصلی اشاره شده نیست.

امکان استفاده از کانکس و کانتینر به جای یکدیگر وجود دارد؟

جواب این سوال در حالت کلی خیر است. چون اگر قرار باشد بار یک کانتینر را در یک کانکس بارگیری کرد، سازه دفرمه خواهد شد. از طرفی دیگر هم هیچ کشوری اجازه انجام چنین کاری را به شما نمی‌دهد. ولی خب اگر قصد استفاده از کانتینر به عنوان دفتر کاری موقت را دارید، می‌توان با ایجاد یک سری برش آن را تبدیل به محلی برای چنین کاری کرد.

آیا تولید‌کنندگان کانکس امکان تولید کانتینر را هم دارند؟

خیر. تولید کانتینر باید توسط شرکت‌های بین‌المللی و تحت یک سری استاندارد خاص انجام شود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *