نحوه جابجایی کانکس

یکی از موضوعاتی که پس از خرید کانکس ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند، نحوه جابجایی کانکس است. مثلا شاید با خود بگویید که چنین سازه‌ای را چگونه می‌توان به محل نصب منتقل کرد؟ به طور کلی جابجایی کانکس‌ها شرایط و قوانین خاص خود را دارد و همین ویژگی کانکس‌ها است که باعث محبوبیت زیاد آن‌ها شده است. ما نیز در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی این موضوعات بپردازیم و شما را با قوانین جابجایی این سازه‌ها آشنا کنیم. پس به شما پیشنهاد می‌دهیم که تا آخر این مطلب حتما با ما همراه باشید.

نحوه جابجایی کانکس

همانطور که می‌دانید، کانکس‌ها سازه‌های پیش ساخته‌ای هستند که در کارخانه یا کارگاه تولید می‌شوند و سپس آن‌ها را به محل پروژه حمل می‌کنند. به طور کلی حمل و نقل کانکس از مهم‌ترین مراحل آماده‌ سازی و تحویل کانکس به خریدار محسوب می‌شود. در صورتی که کانکس سایز و اندازه‌ای مطابق با قوانین ترافیکی داشته باشد، برای جابجایی آن یک جرثقیل و یک تریلی حامل به محل پروژه فرستاده شده و کانکس ساخته شده را برای انتقال به مقصد آماده می‌کنند. ماشین آلاتی که در این پروژه به کار برده می‌شوند باید بدون آسیب رساندن به دیواره و بدنه کانکس، آن را در سلامت کامل به محل نصب برسانند.

کانکس قابل جابجایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از مدل‌های کانکس به صورت سیار ساخته می‌شوند و با داشتن چرخ‌هایی در زیر خود، قابلیت جابجایی دارند. همین موضوع امکان حمل و نقل آن‌ها را آسان‌تر کرده و در سفر‌های توریستی یا راه اندازی انواع فروشگاه‌ها کاربرد دارند. این ویژگی به خصوص برای کانکس‌هایی کاربرد دارد که ابعاد بزرگی داشته و امکان جابجایی آن با تریلی یا جرثقیل وجود ندارد. از دیگر ویژگی‌های این کانکس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کانکس‌های سیار امکانات درونی متفاوتی دارند و در ساخت آن‌ها می‌توان از تجهیزات ویژه‌ای استفاده کرد.
  • کانکس‌های سیار نسبت به سازه‌های بتنی هزینه جانبی کمتری دارند و از آن‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف می‌توان استفاده کرد.
  • ویژگی مهم دیگری که برای کانکس‌های قابل جابجایی مطرح می‌شود، میزان دوام و ماندگاری آن‌ها است. این کانکس‌ها دوام بسیار بالایی داشته و برای مدت زمان طولانی‌تری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • معمولا برای ورق بدنه آن‌ها از ساندویچ پانل یا گالوانیزه استفاده می‌شود که با توجه به میزان بودجه مشتری تعیین خواهد شد.

کانکس قابل جابجایی

آیا در زمان جابجایی کانکس باید مجوز بگیریم؟

امروزه کانکس‌ها را در ابعاد مختلفی تولید می‌کنند. نحوه حمل کانکس‌ها نیز با هم متفاوت است و باید مطابق با قوانین خاصی انجام شود‌. در موارد ضروری هم برای جابجایی کانکس به گرفتن مجوز احتیاج است. چون برخی از کانکس‌ها را نمی‌توان با استفاده از جرثقیل‌های کفی‌دار حمل کرد و به مجوز حمل برای جابجایی احتیاج دارید. به طور کلی شرایط حمل کانکس‌ها به شرح زیر است:

  1.  کانکس‌های بزرگ کارگاهی با ابعاد ۸۰۰ * ۲۵۰ سانتی‌متر و با ارتفاع ۲۶۰ سانتی متری.
  2. کانکس های کارگاهی با ابعاد ۲۵۰ * ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ سانتی‌متری و با ارتفاع ۲۸۰ سانتی.

کانکس‌هایی که عرض بیشتر ۲۵۰ سانت و ارتفاع بالاتر از ۲۸۰ سانتی‌متر دارند، مشمول طرح ترافیک شده و گرفتن مجوز حمل برای آن‌ها ضروری است. اما کانکس‌هایی که ارتفاع کمتری دارند، مگر در شرایط خاص، به گرفتن مجوز برای حمل نیازی ندارند.

برای مشاهده انواع کانکس ویلایی با ما همراه باشید.

قوانین مربوط به جابجایی کانکس در بزرگراه‌ها

از دیگر نکاتی که در رابطه با نحوه جابجایی کانکس‌ها باید در نظر بگیرید، قوانینی است که برای حمل و جابجایی آن‌ها تعیین شده است. در واقع ابعاد کانکسی که قصد جابجا کردن آن را دارید، باید به شکلی باشد که هنگام حمل در بزرگراه‌ها مشکلی ایجاد نکند.‌ چون در غیر این صورت جریمه سنگینی بابت عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی متحمل می‌شوید. بدون شک اطلاع از قوانین به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های سازه خود را طبق قوانین تنظیم کنید. در ادامه به برخی از این قوانین اشاره می‌کنیم.

  1. کانکس مورد نظر باید به وسیله تجهیزات مناسب مانند بست و طناب محکم به کف تریلی یا جرثقیل متصل شود. سپس با استفاده از باسکول مخصوص، لازم است وزن تریلی حامل و کانکس سنجیده شود تا مجوز عبور و مرور از طرف حمل و نقل عمومی برای آن صادر شود.
  2. در صورتی که محموله شرایطی داشته باشد که به رعایت قوانین حمل و نقل ترافیکی نیاز باشد، باید قوانین مربوط به حمل و نقل را با شرکت اجرا کننده نیز هماهنگ کنید. علاوه بر این، بهتر است پس از کسب مجوزهای لازم، آن را در اختیار راننده قرار دهید تا در طول مسیر در صورت نیاز از آن استفاده کند.
  3. از دیگر لازمه‌های جابجایی کانکس به روش صحیح، میزان مهارت راننده است. در واقع راننده وسیله حمل باید علاوه بر داشتن گواهینامه برای رانندگی، سابقه و مهارت بالایی در حمل انواع کانکس‌ داشته باشد؛ چون حساسیت کانکس‌ها بالا بوده و مواردی همچون ترمزهای ناگهانی، شیب‌ها و پیچ‌های تند می‌توانند به آن آسیب برسانند.

قوانین جابجایی کانکس در بزرگراه

پیش از انتقال کانکس چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

قبل از جابجایی کانکس لازم است شرایط زیر را در نظر داشته باشید:

1. ابعاد و وزن کانکس

قبل از جابجایی کانکس، ابعاد کانکس و وزن آن با استفاده از باسکول‌های مجهز و دقیق تعیین شده و سپس با استانداردهای حمل و نقل منطبق می‌شود.

2. متراژ خیابان

قبل از حمل سازه، حداقل متراژ خیابانی که کانکس می‌تواند از آن عبور کند را تعیین کنید. سپس مسیرهایی را برای جابجایی انتخاب کنید که خیابان‌های بزرگتری دارد.

3. فاصله با جرثقیل

جرثقیل هنگام بلند کردن کانکس باید در یک فاصله معین قرار بگیرد تا علاوه بر برداشتن آن از روی زمین، بدون وارد شدن کوچک‌ترین ضربه‌ به کانکس، آن را روی کفی قرار دهد.

4. تجهیزات بارگیری و حمل و نقل کانکس

پس از آن‌که وزن و ابعاد کانکس مشخص شد، برای بارگیری و جابه‌جایی کانکس لازم است تجهیزات مناسبی را انتخاب کنید. برای مثال کانکس‌هایی که اندازه استاندارد دارند، با یک جرثقیل ۴ یا ۵ تنی لیفت شده و سپس روی کفی قرار داده می‌شوند. اما برای کانکس‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر، از جرثقیل ۱۰ تنی و تریلی‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

5. ارتفاع کار

فاصله سطح زمین تا محل قرارگیری کانکس روی جرثقیل را ارتفاع کار می‌نامند که هنگام حمل کانکس باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

شرایط انتقال کانکس

سوالات متداول

  • برای حمل کانکس از چه وسایلی استفاده می‌شود؟

برای جابجایی انواع کانکس‌ها باید از جرثقیل و تریلی‌، با رعایت کامل شرایط ایمنی و قانونی استفاده کنید.

  • هزینه جابجایی کانکس به چه مواردی بستگی دارد؟

از عوامل تاثیرگذار در هزینه حمل کانکس می‌توان به ابعاد سازه، هزینه دریافت مجوز، طول مسیر حمل و نقل و وزن کانکس اشاره کرد.

  • آیا برای حمل کانکس دریافت مجوز لازم است؟

در صورتی که کانکس‌ها بزرگ‌تر استانداردهای ترافیک و راه و جاده باشند، لازم است برای حمل آن‌ها مجوز بگیرید.

  • برای دریافت مجوزهای لازم برای جابجایی کانکس به چه مدارکی احتیاج است؟

برای دریافت مجوز لازم است سند مالکیت کانکس، طرح جابجایی کانکس و بیمه کانکس را به همراه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل به نحوه جابجایی کانکس و نکات قبل از حمل آن‌ها پرداختیم و شرایط خاص جابجایی این سازه‌ها را برای شما توضیح دادیم. شما برای خرید انواع کانکس می‌توانید به سایت ایران کانکس مراجعه کرده و متناسب با نیاز خود یکی از سازه‌ها را انتخاب کنید. پس از آماده شدن سازه، کارشناسان ما سازه شما را با رعایت تمام قوانین به محل نصب منتقل می‌کنند. فقط کافیست به آن‌ها اعتماد کرده و شرایط لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *