عایق بندی کانکس

یکی از کارآمدترین وسایل امروزی که در جایگاه‌ها و موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کانکس است. از این سازه پیش ساخته می‌توان به عنوان محل سکونت، محل کسب، ایجاد نمازخانه و… استفاده کرد. اما برای این‌که امکان استفاده از درست از آن‌ها در موقعیت‌های متفاوت وجود داشته باشد، لازم است حتما عایق بندی شوند. در واقع عایق‌ بندی کانکس، اولین و مهم‌ترین کاری است که پس از خرید کانکس باید انجام دهید.

این وسایل با روش‌های متفاوتی عایق‌بندی شده و امروزه شرکت‌های زیادی وجود دارند که تلاش می‌کنند بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار دهند؛ زیرا انجام درست این کار باعث می‌ؤود تا در نهایت احتمال ماندگاری و طول عمر کانکس به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش‌های مختلف عایق بندی کانکس آشنا کنیم تا بتوانید سرمایه خود را در جای مناسبی برای رسیدن به نتیجه مطلوب صرف کنید؛ پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

عایق‌ بندی کانکس چیست؟

برای این‌که بتوانید از کانکس‌ها استفاده کنید، لازم است آن‌ها شرایط مناسبی مانند تهویه هوا، تعادل دمایی و حذف صداهای اضافی داشته باشند. به عنوان مثال برای تهویه هوا می‌توانید یک دستگاه‌ هواساز را در ساختمان کانکس اضافه کنید. همچنین با اضافه‌ کردن فن در کانکس، علاوه بر ایجاد سرما و گرما می‌توانید تعادل دمایی را نیز در این سازه برقرار کنید. اما برای ایجاد آرامش لازم در کانکس، باید از ورود صدای بیرون به داخل کانکس جلوگیری کنید.

«پس برای حفظ آرامش، کانکس باید عایق‌ بندی شود؛ البته عایق‌ بندی کانکس، علاوه بر برقراری آرامش، از اتلاف انرژی و خوردگی در اثر رطوبت نیز جلوگیری خواهد کرد.»

عایق‌ بندی کانکس چیست

انواع عایق کانکس

به طور کلی کانکس‌ها بر حسب نوع استفاده به شکل‌های مختلفی عایق‌ بندی می‌شوند. به عبارتی در برخی از آن‌ها تنها دیواره بیرونی و کف کانکس را با قیر عایق می‌کنند تا از ورود رطوبت به داخل کانکس جلوگیری شود. پس عایق‌هایی که در هر کانکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، با هم متفاوت‌اند. در ادامه تعدادی از این عایق‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. البته عایق‌های مورد استفاده، در هر کدام از انواع کانکس نیز متفاوت خواهند بود.

1. رطوبتی

یکی از مهم‌ترین عایق‌ها در انواع سازه‌های پیش ساخته، مقاوم‌ سازی کانکس‌ها در برابر نفوذ آب و رطوبت است. چون اغلب موادی که در ساخت کانکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز و چوب است و این مواد میل زیادی برای خوردگی به وسیله نفوذ رطوبت دارند. به همین علت بدنه خارجی و داخلی کانکس را با روش‌‌های خاصی نسبت به رطوبت عایق‌ بندی می‌کنند.

2. حرارتی

هنگام که نور خورشید دیواره خارجی کانکس را گرم می‌کند یا سرمای بیرون توسط دیواره‌های آن جذب می‌شود، نارسانا بودن متریال کانکس از انتقال حرارت یا سرما به داخل کانکس جلوگیری می‌کند که این یک ویژگی فوق‌العاده است. عایق حرارتی برای کانکس ویلایی و اداری بسیار اهمیت دارد؛ به طورکلی این سازه‌ها باید با بهترین وسایل و مواد عایق کاری شوند.

3. صوتی

یکی دیگر از انواع عایق کانکس‌ها، عایق صوتی است که اهمیت زیادی دارد؛ زیرا افرادی که در داخل کانکس هستند، به استراحت یا تمرکز در هنگام کار احتیاج دارند. به همین علت کانکس‌ها را در برابر آلودگی صوتی عایق می‌کنند.

«عایق صوتی معمولا همزمان با عایق حرارتی انجام می‌دهند.»

عایق‌ صوتی

روش‌های عایق‌ بندی کانکس

طی چند سال‌ گذشته، استفاده از کانکس‌ها بیشتر از قبل شده و این سازه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این در حالی است که قبلا از این سازه‌ها بیشتر به عنوان وسیله‌ای برای انبار کردن کالاها استفاده می‌کردند؛ اما امروزه کانکس اداری و ویلایی بیشتر از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این حال، هر کدام از انواع این سازه‌ها برای اینکه قابل استفاده باشند، حتما باید عایق بندی شود. امروزه روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

1. عایق کانکس با پشم سنگ

پشم سنگ به شکل رول است و آن را روی سقف یا بدنه کانکس باز کرده و سپس می‌چسبانند؛ سپس یونولیت روی پشم سنگ قرار گرفته و به آن می‌چسبد. معمولا این نوع عایق‌، مخصوص کانکس‌های گالوانیزه است و باعث عایق شدن سازه در برابر آلودگی صوتی و دما می‌شود.

فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که از زمان باز شدن پشم سنگ تا زمان نصب، نباید بیشتر از 24 ساعت زمان بگذرد. همچنین این عایق به دو شکل رولی و پتویی وجود دارد که اصلا نباید قبل از نصب باز شوند.

2. عایق با تزریق پلی یورتان

یکی از بهترین عایق‌های حرارتی که در کانکس‌های ساندویچ پانل از آن استفاده می‌کنند، پلی یورتان است. این عایق برای کانکس‌هایی مناسب است که در مناطق سردسیر از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع تزریق پلی یورتان در پانل‌های پیش‌ ساخته که به‌ عنوان دیواره کانکس از آن‌ها استفاده می‌کنند، باعث عایق شدن پانل شده و تا میزان زیادی از اتلاف انرژی حرارتی جلوگیری خواهد کرد.

معمولا امروزه عایق‌های پلی یورتان را به سه شکل زیر تولید می‌کنند:

  • عایق پلی‌ یورتان نرم
  • عایق پلی‌ یورتان سخت
  • عایق پلی یورتان نیمه‌ سخت

«لازم به ذکر است که این عایق‌ها حرارتی، به دو شکل جامد و مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند که فرم مایع آن با استفاده از وسایل مخصوص به دیواره‌های کانکس تزریق می‌شود.»

عایق با تزریق پلی یورتان

3. استفاده از پلی‌ استایرن

از مواد پلیمری که در ساخت ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد، می‌توان به پلی‌ استایرن‌ها اشاره کرد. این مواد را در انواع مختلف انبساطی EPS و مدل فشرده Rigid تولید کرده و برای عایق‌ بندی کانکس‌ها نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد اصلی پلی‌ استایرن EPS در سقف و ستون‌هاست و به آن یونولیت نیز می‌گویند. یونولیت را به صورت بلوک تولید کرده و آن را در بین سقف و دیواره کانکس نصب می‌کنند. علت اصلی استفاده از این عایق، سبک بودن آن است؛ اما برای استفاده از پلی‌ استایرن لازم است استانداردهای زیر را رعایت کنید:

  • به طور معمول ابعاد یونولیت استاندارد یک در دو متر و ضخامت آن نیز 4 سانتی‌متر است.
  • معمولا یونولیت نسوز است؛ اما در بعضی از سازه‌ها از یونولیت کندسوز نیز استفاده می‌شود.
  • تراکم دانه در پلی‌ استایرن یا یونولیت بسیار اهمیت دارد؛ هر چند استانداردی در رابطه با این موضوع تعیین نشده، اما در مناطق سردسیر یا گرمسیر بهتر است از پلی‌ استایرن با تراکم بالا استفاده کنید.

تجهیزات لازم برای عایق‌بندی کانکس

برای عایق ‌بندی کانکس لازم است از تجهیزات مخصوصی استفاده کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عایق پشم سنگ

ابزار برش پشم سنگ مهم‌ترین ابزار برای عایق پشم سنگ است. چون لمس پشم سنگ حساسیت‌ زا است و پوست بدن را فوق‌ العاده می‌سوزاند. به همین دلیل، قبل از انجام هر کاری، اول لباس مخصوص کار و دستکش ایمنی بپوشید.

ابزار مهم دیگر، کاتر مخصوص برش رول‌های پشم سنگ است که بعد از در نظر گرفتن ابعاد، باید پشم سنگ را با آن برش بزنید. فقط به این نکته نیز توجه داشته باشید که چون در روش پشم سنگ از پلی‌ استایرن هم استفاده می‌شود، تجهیزات آن نوع عایق‌ کاری کانکس را هم باید به همراه داشته باشید.

  • تجهیزات مصرفی پلی یورتان

به طور کلی از پلی یورتان به دو شکل در عایق‌ کاری کانکس استفاده می‌کنند. در مدل مایع، به پمپ‌های مخصوصی احتیاج است. در شکل دستی، یک کپسول را از مایع پلی یورتان پر می‌کنند و با قرار دادن گان، پاشش عایق‌ کاری کانکس را انجام می‌دهند؛ در این روش اپراتور باید مدام اهرم دستگاه را فشار دهد تا پاشش صورت گیرد.

اما در فرم اتوماتیک کار ساده‌تر بوده و فقط با زدن یک دکمه عایق کاری کانکس انجام می‌شود. در صورتی که عایق به شکل بلوک باشد، برای اتصال و درزگیری از چسب مخصوص پلی یورتان استفاده می‌کنند.

عایق پلی یورتان

  • تجهیزات استفاده از عایق پلی‌ استایرن

معمولا در این روش از عایق‌ کاری به تجهیزات خاصی نیاز ندارید؛ فقط گاهی برای برش یونولیت به دستگاه برش مخصوص احتیاج خواهید داشت. ابزار لازم برای عایق‌ بندی کانکس با استفاده از این روش، چسب مخصوص پلی‌ استایرن است. معمولا از این چسب برای پوشاندن درز بین یونولیت یا اتصال یونولیت به سازه‌های کناری استفاده می‌کنند. پراتور چسب را در داخل پمپ مخصوص قرار داده و با فشار دادن پمپ، چسب را در بین درزها رها می‌کند. برای عایق‌ کاری پلی‌ استایرن نمی‌توانید از هر چسبی استفاده کنید و به چسب مخصوص نیاز دارید. چون استفاده از چسب‌های غیراستاندارد باعث خوردگی کانکس خواهد شد.

مراحل عایق‌ بندی کانکس

برای انجام عایق‌ بندی کانکس، قبل از هرکاری نقشه کانکس را کشیده و سپس کانکس را پیاده‌ سازی می‌کنند. اتاقک کانکس را با استفاده از ستون‌های فولادی می‌سازند و اگر اسکلت کانکس روی زمین قرار بگیرد، کف آن را عایق می‌کنند. در بعضی از شرکت‌ها قبل از آن‌که کفپوش روی کف کانکس قرار داده شود، برای عایق بهتر از قیر و ایزوگام استفاده می‌کنند.

این درحالیست که بعضی از سازندگان کف کانکس را با مواد عایق مانند پلی‌ استایرن فشرده عایق‌ بندی می‌کنند. برای انجام این کار ابتدا کف کانکس را شبکه‌ بندی کرده و سپس عایق پلی‌ استایرن را درون آن قرار می‌دهند. سپس با استفاده از چسب مخصوص بین آن‌ها را پر می‌کنند. از دیگر روش‌های عایق کف، می‌توان به استفاده از پشم سنگ و پلی‌ استایرن اشاره کرد. در این روش، ابتدا پلی‌ استایرن را قرار می‌دهند و سپس پشم سنگ روی آن قرار می‌گیرد.

معمولا در کانکس گالوانیزه، بعد از نصب اسکلت فلزی، دیواره‌های کانکس نصب خواهد شد. جنس دیواره گالوانیزه بوده و بعد از نصب دیواره، عایق حرارتی مناسب بین دیواره خارجی و کاور داخلی کانکس جای‌ گذاری خواهد شد. اما اگر کانکس اداری باشد، اغلب از عایق یونولیت و پشم سنگ استفاده می‌کنند. در عایق‌ بندی کانکس ویلایی، عایق پلی یورتان کاربرد دارد.

نکات مهم در عایق‌ کاری کانکس

برای این‌که بتوانید عایق حرارتی مناسبی را برای کانکس به کار ببرید، لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

طول عمر

بهتر است عایق‌ بندی کانکس را با موادی انجام دهید که طول عمر بیشتری دارند. معمولا عایق‌های پلی‌ یورتان نسبت به عایق‌های پلی‌ استایرن طول عمر بیشتری دارند.

شرایط اقلیمی

همانطور که می‌دانید از کانکس‌ها در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود، پس عایق‌ بندی آن‌ها را باید هوشمندانه انجام دهید. به عبارت دیگر، عایق بندی کانکس در مکان‌های سردسیر با مکان‌هایی که بارندگی در آن جا زیاد است، متفاوت است. در واقع در مناطق بارانی عایق صوتی و رطوبتی اهمیت زیادی دارد ، در حالی که در مناطق سردسیر عایق حرارتی بسیار مهم است.

سوالات متداول

1. آشنایی با عایق‌های کانکس و استفاده از آن‌ها چیست؟

استفاده از عایق‌‌ها مزایای زیادی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از عایق حرارت، عایق صدا، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و رطوبت، صرفه جویی در مصرف انرژی و استحکام در ساخت و ساز.

2. بهترین عایق‌های کانکس چه مواردی هستند؟

پلی‌ استایرن، فوم اسپری‌ها مثل پلی‌ یورتان و پشم سنگ از بهترین عایق کانکس‌ها محسوب می‌شوند.

امتیاز بدهید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *